marți, 30 aprilie 2013

AFARĂ DIN CĂMARA DE NUNTĂ A LUI HRISTOS-MEDITAȚIE ÎN SFÂNTA ȘI MAREA MARȚI




        
Fotografie: Saptamana Patimilor - Martea Mare

In Martea Mare din Saptamana Patimilor Domnului, Sfintii Parinti au randuit sa se citeasca Pilda celor zece fecioare.  Aceasta pilda ne prezinta zece fecioare, cinci "intelepte" si cinci "neintelepte", care se pregatesc pentru nunta. In Noul Testament, intalnirea cu Hristos este asemanata unei nunti. Hristos se numeste pe sine "mire", iar Apostolii poarta numele de "prietenii mirelui". Mireasa lui Hristos este Biserica.
In aceasta pilda, Imparatia cerurilor este asemanata cu zece fecioare, care luandu-si candelele, au iesit in intampinarea mirelui. Mentionam ca la evrei exista obiceiul ca la casatorie, mirele sa mearga in casa miresei, unde era asteptat de ea si de prietenele ei. De aici se pleca spre casa mirelui, iar acolo se organiza ospatul de nunta. 
Astfel, prin cuvintele "fecioarele au iesit in intampinarea mirelui", nu trebuie sa intelegem ca fecioarele au iesit pe strada, ci doar din incaperea unde se aflau, in mod firesc alaturi de mireasa, asteptandu-l pe mire. 
Mirele intarzie, iar fecioarele adorm. La miezul noptii, se vesteste sosirea lui. Fecioarele se trezesc sa-l intampine. Untdelemnul din candelele celor nebune este pe sfarsite. Fecioarele "neintelepte" (nebune) vor cere celor intelepte sa le imprumute dintr-al lor. Acestea nu vor, pe motiv ca si candelele lor se pot stinge prin acest imprumut. Astfel, fecioarele nebune merg sa cumpere untdelemn. In timp ce ele lipsesc, soseste mirele. Acesta intra la nunta impreuna cu fecioarele "care erau gata de nunta" si usa se inchide. Vor ajunge si fecioarele nebune, dar vor gasi usa inchisa. Vor striga: "Doamne, Doamne, deschide-ne noua". Mirele le raspunde: "Adevarat zic voua: Nu va cunosc pe voi". Parintele Constantin Galeriu, cercetand originalul grecesc al Noului Testament a gasit interpretarea: "Nu recunosc chipul meu in voi", deci chipul nostru autentic este in Hristos. Pilda se incheie cu aceste cuvinte: "Privegheati si va rugati, ca nu stiti ziua, nici ceasul cand vine Fiul Omului".
Hristos a dorit ca prin aceasta pilda sa ne descopere importanta pregatirii in vederea judecatii de apoi. Candelele aprinse simbolizeaza faptele bune, care trebuie sa arda pana la sfarsitul lumii, adica pana la sfarsitul fiecaruia sau pana la Parusie. Flacara este alimentata de untdelemn. Prin untdelemn, intelegem credinta. Ea nu se poate imprumuta altora, fiind un dar strict personal. Sfantul Serafim de Sarov sustine ca lampile goale simbolizeaza absenta darurilor Sfantului Duh din inima lor. Lumina lor s-a stins din cauza lipsei unei credinte puternice, care sa se manifeste prin fapte bune. Fecioarele nebune, fara sa fi facut un rau aproapelui, au pacatuit pentru ca nu s-au ingrijit de lumina din suflete.
Nu exista osanda mai grea decat aceea de a-I ramane necunoscut lui Hristos.
Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca somnul reprezinta moartea, iar strigarea de la miezul noptii, "Iata, mirele vine", reprezinta trambita arhanghelului (I Tesaloniceni 4, 16) prin care suntem chemati la judecata. 
In nasterea duhovniceasca, mai intai murim si mai tarziu ne bucuram de unirea cu Mirele Hristos ("Ne-am ingropat cu El, in moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii" - Romani 6, 4). Vietuirea duhovniceasca este diferita de vietuirea lumeasca. De aceea, viata duhovniceasca nu incepe cu nunta, ci cu moartea.
Intrarea in Imparatia lui Dumnezeu este asemenea unei nunti. Pentru acest lucru, Hristos vine ca Mire la Judecata de apoi .
Pilda celor zece fecioare este un indemn la o neincetata priveghere: "De aceea si voi fiti gata, ca in ceasul in care nu ganditi Fiul Omului va veni".

SURSA:
Adrian Cocosila
Calendar Ortodox











În Marțea Mare din Săptămâna Patimilor Domnului, Sfinții Părinți au rânduit să se citească Pilda celor zece fecioare. Această pildă ne prezintă zece fecioare, cinci "înțelepte" și cinci "neînțelepte", care se pregătesc pentru nuntă. În Noul Testament, întâlnirea cu Hristos este asemănată unei nunti. Hristos se numește pe sine "mire", iar Apostolii poartă numele de "prietenii mirelui". Mireasa lui Hristos este Biserica.
 
În această pildă, Împărăția cerurilor este asemănată cu zece fecioare, care luându-și candelele, au ieșit în întâmpinarea mirelui. Menționăm că la evrei exista  obiceiul  ca  la  căsătorie, mirele să meargă în casa miresei, unde era așteptat de ea și de prietenele ei. De aici se pleca spre casa mirelui, iar acolo se organiza ospățul de nuntă.
 
Astfel, prin cuvintele "fecioarele au  ieșit în întâmpinarea mirelui", nu  trebuie  să  înțelegem că fecioarele au ieșit pe stradă, ci doar din încăperea unde se aflau, în mod firesc alături de mireasa, așteptându-l pe mire.
 
Mirele întârzie, iar fecioarele adorm. La miezul nopții, se vestește  sosirea  lui. Fecioarele se trezesc să-l întâmpine. Untdelemnul din candelele celor  nebune este  pe  sfârșite. Fecioarele "neînțelepte" (nebune) vor cere celor înțelepte să le împrumute dintr-al lor. Acestea nu vor, pe motiv ca și candelele lor se pot stinge prin acest împrumut. Astfel, fecioarele nebune merg să cumpere untdelemn. În timp ce ele lipsesc, sosește mirele. 

Acesta intră la nuntă împreună  cu fecioarele "care  erau  gata  de  nuntă" și ușa se închide. Vor ajunge și fecioarele nebune, dar vor găsi ușa închisă. Vor striga: "Doamne, Doamne, deschide-ne noua". Mirele  le  răspunde: "Adevărat  zic  vouă: Nu  vă  cunosc pe  voi". Părintele  Constantin Galeriu, cercetând originalul grecesc al Noului Testament a găsit interpretarea: "Nu  recunosc chipul meu in voi", deci chipul nostru autentic este in Hristos. Pilda se încheie cu aceste cuvinte: "Privegheați și vă rugați, că nu știți ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului".
 
Hristos a dorit ca prin această pildă să ne descopere importanța pregătirii în vederea judecății de apoi. Candelele aprinse  simbolizează faptele bune, care trebuie să ardă  până  la  sfârșitul  lumii, adică până la sfârșitul fiecăruia sau până la Parusie. Flacăra  este  alimentată  de  untdelemn. Prin untdelemn, înțelegem credința. Ea nu se poate împrumuta altora, fiind un dar strict personal. 
Sfântul Serafim de Sarov susține că lămpile goale simbolizează absența darurilor Sfântului Duh din inima lor. Lumina lor s-a stins din cauza lipsei unei credințe puternice, care sa se manifeste prin fapte bune. Fecioarele nebune, fără să fi făcut un rău aproapelui, au păcătuit pentru că nu s-au îngrijit de lumina din suflete. Nu exista osândă mai grea decât aceea de a-I rămâne necunoscut lui Hristos.

Sfântul Ioan Gură de Aur spune ca somnul reprezintă moartea, iar strigarea de la miezul nopții, "Iată, mirele vine", reprezintă  trâmbița   arhanghelului  (I Tesaloniceni 4, 16) prin care  suntem chemați la judecată.
 
În nașterea duhovnicească, mai întâi murim și mai târziu ne bucurăm de unirea cu Mirele Hristos ("Ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morți, prin slava Tatălui, asa să umblăm și noi întru înnoirea vieții" - Romani 6, 4). Viețuirea duhovnicească este diferită de viețuirea lumească. De aceea, viata duhovnicească nu începe cu nunta, ci cu moartea.
 
Intrarea în Împărăția lui Dumnezeu este asemenea unei nunti. Pentru acest lucru, Hristos vine ca Mire la Judecata de apoi .
 
Pilda celor zece fecioare este un îndemn la o neîncetată priveghere: "De aceea și voi fiți gata, ca în ceasul în care nu gândiți Fiul Omului va veni".

 

Cuvintele „Nu vă cunosc pe voi” ne arată nouă cel mai dureros adevăr al acestei lumi: nu-l putem cunoaşte pe Dumnezeu, dacă nu-L căutăm în ochii și mâinile săracilor.

SURSA:
Adrian Cocoșilă

2 comentarii:

  1. Foarte frumos articolul. Aud pilda aceasta la Slujba Sf Maslu in fiecare vineri la Biserica unde merg eu si de fiecare data o astept si mai descopar cate un mic inteles, cate un mic aspect, pentru ca mie de multe ori imi scapa esenntialul. Sarbatori pline de lumina sa ai, distantele sunt doar in inima noastra, cele fizice n-au nici o putere:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai dreptate,Anca.Iti doresc si tie Sarbatori linistite alaturi de cei dragi.

    RăspundețiȘtergere