"La patruzeci de zile după Nașterea Sa după trup,Hristos a fost dus la templu,așa cum cerea tradiția acelei vremi.Pentru că acolo, la templu, a fost întâmpinat de oameni mișcați de Duhul Sfânt,dar mai ales că Simeon L -a primit în brațele sale,venirea lui Hristos la templu s- a numit" Întâmpinare".
Biserica a stabilit ca această mare sărbătoare a lui Hristos și a Maicii Domnului să fie prăznuită pe 2 februarie ,pentru că atunci se împlinesc 40 de zile de la 25 decembrie ,când se sărbătorește Nașterea Domnului după trup."
Iubiţi credincioşi, dar de ce
spune oare evanghelia de astăzi că bătrânul Simeon a blagoslovit pe
dreptul Iosif şi pe Maica Domnului? După unii istorici, el a fost preot
al legii vechi; alţii zic că nu, ci a fost un om drept, bătrân şi sfânt.
Dar mai târziu el s-a arătat oarecărora dintre sfinţi îmbrăcat
preoţeşte, după rânduiala legii vechi, şi cu un toiag verde în mână,
încredinţând că a fost preot.
Dar pe cine blagosloveşte Simeon? Pe Maica
Domnului şi pe Pruncul pe Care-L ţine în braţe. Vedeţi smerenia lui
Hristos? Vedeţi bunătatea Lui cea fără de margini? Se lasă blagoslovit
de un om drept.
Cel Ce blagosloveşte toate popoarele pământului şi toate
ţarinile, şi toate viile, şi toate moşiile, şi toate vieţuitoarele din
apă, din aer şi de pe uscat, Se lasă blagoslovit de un om, care avea
darul preoţiei.
Vedeţi cât de mare e preoţia? Duhul Sfânt dă preoţia
preotului, dar ne învaţă că şi Însuşi Dumnezeu S-a smerit ca să fie
binecuvântat de preot, de dreptul Simeon.
Astăzi, Dumnezeu Cuvântul,
Care a făcut cerul şi pământul, vine, Se face prunc întru smerenie şi
blândeţe şi, tăcând, Se lasă binecuvântat de un preot al legii vechi.
Dar atunci cu cât e mai mare un preot al legii darului? N-am vreme să vă
spun. Iar dumneavoastră, când treceţi pe lângă un preot, poate nici
bună-ziua nu-i ziceţi. Vai de cel ce face aşa!
Să ştiţi dumneavoastră că
arhiereii şi preoţii în lumea aceasta sunt izvoarele binecuvântării.
Deci fericit, de trei ori fericit este acela care doreşte pururea să fie
blagoslovit de arhiereu şi de preot!
Când treci pe lângă un preot,
chiar dacă este departe, ia-ţi căciula din cap, du-te şi zi:
“Blagosloveşte-mă, părinte sfinte!”
Căci zice dumnezeiescul Gură-de-Aur:
„a preotului este numai a deschide gura şi darul le lucrează pe toate”.
Şi mai zice acelaşi: “Sfântă este limba preotului şi preasfântă este
gura lui”. Şi când te-ai dus la el şi te-a binecuvântat, Domnul te-a
umplut de toată blagoslovenia Duhului Sfânt, că nu el blagosloveşte, cu
Duhul Sfânt cu Care este îmbrăcat.
Iată ce pildă ne-a dat Mântuitorul la
sărbătoarea de astăzi. El, Care blagosloveşte pe toţi Sfinţii şi
Arhiereii, şi pe toţi Sfinţii Îngeri, Se blagosloveşte pe pământ de la
un preot? De un bătrân cinstit? Şi apoi, pe cine ţine Sfântul Simeon în
braţe? Pe un prunc. Dar cine era pruncul Acesta?
Acesta este Cel ce ţine
în cumpănă şi în braţele Sale cerul şi pământul, şi toate cerurile
cerurilor şi toate văzduhurile, şi noianurile, şi vânturile, şi munţii,
şi toate cetele de sus, şi toată zidirea cea de jos; şi acum vine cu
atâta smerenie ca să-L ţină în braţe un bătrân slab, care a aşteptat cu
suspin şi cu umilinţă 360 de ani venirea Lui.
Iată bunătatea şi mila lui
Dumnezeu până unde se coboară, că vrea să fie binecuvântat de om, vrea
să fie purtat de om, în nemărginita Lui dragoste, ca şi noi la vreme să
dorim blagoslovenia Lui şi să-L purtăm pe Dumnezeu. Dar oare nu-L purtăm
şi noi pe Iisus Hristos? Oare numai bătrânul Simeon L-a purtat? Doamne
fereşte!
Noi Îl purtăm mai mult decât Sfântul Simeon. Sufletul omului
are chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, căci are minte, gând şi cuvânt.
Mintea noastră, sufletul nostru sunt chipul şi asemănarea lui Dumnezeu,
Care stă în minte şi în inimă, şi S-a vărsat în toată firea trupului ca
focul prin fier, cum arată dumnezeiescul Ioan Damaschin.
Deci fiecare
creştin, care s-a scăldat în biserică şi s-a îmbrăcat cu Hristos, după
cum cântă biserica: “Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi
îmbrăcat, Aliluia!”, poartă pe Hristos în el. De aceea ne chemăm toţi
creştini, că purtăm pe Hristos în noi, avem pe Dumnezeu Cuvântul şi pe
toată Sfânta Treime cu noi. Sfântul Simeon L-a purtat în braţe, iar noi
Îl purtăm pururea pe Hristos în inimă şi în minte.
Toţi suntem purtători
de Dumnezeu, după cum a spus Sfântul Ignatie, căci când l-a întrebat
împăratul Traian: „Dar de ce te chemi tu aşa, Teoforul? (adică “purtător
de Dumnezeu”), el i-a spus: „Nu te nedumeri, Împărate! Mă numesc Teofor
pentru că port pe Dumnezeu în mine; căci toţi creştinii care s-au
botezat poartă pe Dumnezeu în ei”.
Deci, fraţii mei, dacă purtăm pe
Dumnezeu în noi şi dacă acesta este adevărul şi nimeni nu poate să-l
tăgăduiască, atunci cum trebuie să fie purtările noastre, cum trebuie să
fie gândurile noastre, cum trebuie să fie cuvintele noastre, ce fel de
mişcări trebuie să facem?
Oare ce nu ştie Dumnezeu, Care este în noi şi
pe Care Îl purtăm până la moarte? Ce nu ştie El din viaţa noastră? Căci
i-a spus lui Iov: „Oare cine este cel ce ascunde de la Mine sfatul?”.
Care sfat? Sfatul inimilor. Despre aceasta a proorocit bătrânul Simeon.
Căci după ce a spus cele de mai sus, a zis Maicii Domnului: „Iată,
Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel” (Luca
2, 34).
Care e căderea, care e ridicarea prin Hristos? Toţi care Îl
hulesc vor cădea de la Dânsul, căci de bună voie se desprind de
dragostea Lui. Şi-apoi, ce i-a mai proorocit Maicii Domnului? „Şi prin
sufletul tău va trece sabie”.
Când a trecut sabia prin inima Maicii
Domnului? La Sfintele Patimi. Maica Domnului a născut după legea firii,
dar în acelaşi timp mai presus de fire, căci n-a avut dureri. Dar
durerea pe care trebuia să o aibă la naştere a avut-o la sfintele şi
preaînfricoşatele Patimi, când a văzut pe Mântuitorul răstignit, de a
suferit nenumărate chinuri şi a murit.
Deci a trecut sabia prin inima ei
nu la naştere, pentru că n-a cunoscut ea vreodată bărbat şi de aceea a
născut fără durere. Dar durerea de la naştere a trebuit s-o aibă la
patima Domnului, ca să fie părtaşă a patimilor şi suferinţelor Lui.
Iubiţi credincioşi, luaţi seama: Hristos a venit spre surpare şi
stăvilire. Toţi care se împotrivesc, toţi care hulesc, toţi care defaimă
poruncile Lui vor cădea de la El. Şi toţi care caută să-L iubească din
toată inima şi să facă poruncile Lui se vor ridica prin dragostea Lui la
locaşurile mai presus de ceruri.
SURSA (http://rotheo.wordpress.com)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu