Nașterea Maicii Domnului,
prăznuită de Biserica pe 8 septembrie, este prima mare sărbătoare din
anul bisericesc. A fost fixată în a opta zi din anul bisericesc, pentru
că cifra opt simbolizează ziua veșniciei, viața fără de sfârșit.
Datorită ei, Fiul cel Veșnic al lui Dumnezeu S-a întrupat, a biruit
moartea și a dăruit oamenilor viața veșnică în Împărăția Cerurilor.
Sfânta Scriptură nu ne oferă informații despre Nașterea Maicii Domnului.
Acest eveniment este relatat în scrierile apocrife. Protoevanghelia lui
Iacov, o lucrare iudeo-creștină din secolul al II-lea, oferă mai multe
amănunte despre originea și copilăria Maicii Domnului. Potrivit
cercetătorilor, fragmentul care face referire la Fecioara Maria, a fost
scris în jurul anului 140. Deși nu este considerată o scriere canonică,
informațiile oferite pot fi considerate veridice, cu rezervele de
rigoare.
FIREA LUI IOACHIM ȘI A ANEI ESTE BIRUITĂ DE HAR
Tatăl Fecioarei Maria se numea Ioachim și era din seminția lui Iuda. Soția lui Ioachim era Ana, fiica preotului
Matthan. Erau în vârsta și fiind lipsiți de copii erau priviți de
ceilalți ca blestemați. Astăzi, atât de mult și-a schimbat lumea
"fizionomia", încât consideră că ești blestemat dacă ai prea mulți
copii. Lumea e întoarsă și asta pentru că nu mai vede dincolo de ea.
Ioachim și Ana nu sunt resemnați, nu-și spun "nu mai avem ce face", ci îndrăznesc să-i ceară lui Dumnezeu, ceea ce noi definim a fi imposibil:
să fie părinți la o vârstă înaintată. Aceștia depășesc rigorile științei
- "nu ai voie să naști decât până la vârsta X". Nu se tem că vor naște
un copil cu handicap și asta pentru că Îl așează pe Dumnezeu în această
lucrare. Sfântul Ioan Damaschin spune ca firea celor doi s-a biruit prin
har și a rămas supusă. Nu a luat-o înaintea harului. A așteptat
neroditoare, până a înflorit rodul.
ARHANGHELUL GAVRIIL ADUCE VESTEA CEA BUNĂ
Evanghelia apocrifă a vieții Maicii Domnului
ne spune că Ioachim a zis către soția sa, Ana: "Pe mine nu mă îndeamnă
inima sa mai intru în casa mea. Mă duc la munte și acolo voi posti și mă
voi ruga lui Dumnezeu, să ne dăruiască un copil". Ceea ce este minunat e
faptul ca Ioachim nu spune cât va sta. Nu se duce să-i ceară lui
Dumnezeu cu jumătăți de măsură.
Iar Ana devenind una cu soțul ei, nu rămâne indiferentă față de gestul lui Ioachim, ci începe și ea să se roage lui Dumnezeu cu durere și cu multe lacrimi, zicând: "Doamne, Atotțiitorule, Cela ce numai cu cuvântul ai făcut cerul și pământul și toate câte se văd; Cela ce ai zis făpturilor Tale să trăiască și să se înmulțească; Cela ce ai binecuvântat pe Sarra, femeia lui Avraam și a născut pe Isaac la bătrânețe și ai dăruit Anei fiu, de a născut pe Samuel prorocul, dă-mi și mie roada pântecelui meu și nu lasă să fiu de ocară între oameni, că de voi naște fiu, sau fiică, îl voi închina Ție cu toată inima și-l voi da să slujească în biserica slavei Tale" (I Regi 1, 11).
Îngerul Gavriil se va arata fiecăruia, spunându-le că rugăciunea lor nu a fost trecută cu vederea și că Dumnezeu le va trimite binecuvântarea Sa. Tot el le-a vestit ca acest prunc se va umple de Duh Sfânt din pântecele mamei sale și că va fi un vas ales lui Dumnezeu. (Luca 1, 4-23).
Iar Ana devenind una cu soțul ei, nu rămâne indiferentă față de gestul lui Ioachim, ci începe și ea să se roage lui Dumnezeu cu durere și cu multe lacrimi, zicând: "Doamne, Atotțiitorule, Cela ce numai cu cuvântul ai făcut cerul și pământul și toate câte se văd; Cela ce ai zis făpturilor Tale să trăiască și să se înmulțească; Cela ce ai binecuvântat pe Sarra, femeia lui Avraam și a născut pe Isaac la bătrânețe și ai dăruit Anei fiu, de a născut pe Samuel prorocul, dă-mi și mie roada pântecelui meu și nu lasă să fiu de ocară între oameni, că de voi naște fiu, sau fiică, îl voi închina Ție cu toată inima și-l voi da să slujească în biserica slavei Tale" (I Regi 1, 11).
Îngerul Gavriil se va arata fiecăruia, spunându-le că rugăciunea lor nu a fost trecută cu vederea și că Dumnezeu le va trimite binecuvântarea Sa. Tot el le-a vestit ca acest prunc se va umple de Duh Sfânt din pântecele mamei sale și că va fi un vas ales lui Dumnezeu. (Luca 1, 4-23).
TÂLCUIREA NUMELUI MARIA
Provenind din ebraicul "Aia", Maria se tâlcuiește "Doamna", dar numele evreiesc Maryam sau Miryam ar putea fi și de străveche origine egipteană, trăgându-se din verbul mri, "a iubi", cu sufixul afectiv ebraic - am, deci "cea draga", "cea iubita".
MAICA DOMNULUI ARE ÎN CALENDARUL ORTODOX 9 ZILE DE POMENIRE
Maica Domnului
are în calendarul ortodox 9 zile de pomenire: 8 septembrie - Nașterea
Maicii Domnului, 1 octombrie - Acoperământul Maicii Domnului, 21
noiembrie - Intrarea în biserică a Maicii Domnului, 9 decembrie -
Zămislirea Sfintei Fecioare de către Sfânta Ana, 26 decembrie - Soborul
Maicii Domnului, 25 martie - Buna Vestire, 2 iulie - Așezarea
veșmântului Născătoarei de Dumnezeu în Vlaherne, 15 august - Adormirea
Maicii Domnului și 31 august - Punerea în racla a brâului Maicii
Domnului
La mulți ani celor ce poarta numele Sfintei Fecioare Maria.
Adrian Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu