Văzând marea
furtună care a fost stârnită în Biserica noastră din pricina diferitelor
mişcări filo-unioniste şi a legăturilor Patriarhului [Atenagora] cu
Papa, am fost cuprins şi eu de durere ca cel ce sunt şi eu fiu al ei şi
am considerat că este bine ca, în afară de rugăciunile pe care le fac,
să trimit şi eu o bucăţică de aţă – ca un monah sărac ce mă aflu –
pentru a fi de folos, fie şi pentru a face o mică cusătură la veşmântul
rupt în bucăţele al Maicii noastre. Cred că veţi face dragoste şi o veţi
folosi, publicându-o în ziarul religios al Sfinţiei Voastre. Vă
mulţumesc.
Mai întâi, aş vrea să cer
iertare de la toţi pentru că îndrăznesc să scriu ceva, deşi nu sunt nici
sfânt, nici teolog. Cred că vor înţelege toţi că cele scrise de mine
nu sunt altceva decât o durere profundă a mea pentru, din păcate,
poziţia şi iubirea lumească a Patriarhului nostru Atenagora. Precum se
vede, el a iubit o altă femeie, una modernă, care se numeşte Biserica
papistaşă, deoarece Biserica noastră Ortodoxă nu-i face nici un fel de
impresie, fiindcă este foarte cuviincioasă.
Această dragoste, care s-a
făcut auzită din Cetate [Constantinopol], a găsit ecou în rândul multora
dintre fiii lui spirituali, care şi ei o trăiesc în cetăţi (oraşe)[2].
De altfel, acesta este duhul vremii noastre: familia să-şi piardă
menirea ei sfântă din pricina unor astfel de iubiri, ce au drept scop
dezbinarea, iar nu unirea…
Mânat cam de o astfel de
dragoste lumească, şi Patriarhul nostru ajunge până la Roma. În vreme ce
s-ar cuveni ca mai întâi să arate dragoste faţă de noi, copiii lui, şi
faţă de Mama noastră Biserica, el, din păcate, şi-a trimis dragostea
foarte departe. Rezultatul a fost că a odihnit pe fiii săi cei lumeşti,
care iubesc lumea şi au această dragoste lumească, dar ne-a scandalizat
profund pe noi, pe fiii Ortodoxiei, mari şi mici, care au frică de
Dumnezeu.
Cu durere în suflet
mărturisesc că, dintre toţi filo-unioniştii pe care i-am cunoscut, nu am
văzut pe nici unul să aibă nu miez, dar nici măcar coajă duhovnicească.
Cu toate acestea, ştiu să vorbească despre dragoste şi unire, deşi ei
înşişi nu sunt uniţi cu Dumnezeu, fiindcă nu L-au iubit.
Aş vrea să-i rog cu căldură
pe toţi fraţii noştri filo-unionişti: deoarece tema unirii Bisericilor
este un lucru duhovnicesc, şi pentru asta avem trebuinţă de dragoste
duhovnicească, să o lăsăm în seama celor care L-au iubit mult pe
Dumnezeu şi sunt teologi precum Părinţii Bisericii, iar nu funcţionari,
în seama celor care s-au dăruit şi se dăruiesc în întregime pe ei
înşişi slujirii Bisericii (în locul lumânării mari)[3], pe care i-a
aprins focul dragostei lui Dumnezeu şi nu bricheta paraclisierului.
Să nu uităm că nu există
doar legi fizice, ci şi duhovniceşti. Prin urmare, viitoarea urgie a lui
Dumnezeu nu poate fi înfruntată de o asociaţie de păcătoşi – căci
atunci îndoită pedeapsă vom primi – ci de pocăinţă şi de împlinirea
poruncilor lui Dumnezeu.
De asemenea, să nu uităm că
Biserica Ortodoxă nu are nici o lipsă. Singurul ei neajuns este lipsa
ierarhilor şi păstorilor serioşi cu principii patristice. Cei aleşi sunt
puţini, dar aceasta nu trebuie să ne neliniştească, căci Biserica este a
lui Hristos şi El o conduce. Nu este biserică care se zideşte din
piatră, nisip şi var de către credincioşi şi se distruge de focul
barbarilor, ci este Însuşi Hristos. Şi „cine va cădea pe piatra aceasta
se va sfărâma, iar pe cine va cădea îl va strivi” (Matei 21, 44). Atunci
când va trebui, Domnul va ridica sfinţi, precum Marcu Eugenicul şi
Grigorie Palama, ca să adune pe toţi fraţii noştri care au fost
scandalizaţi, să mărturisească Credinţa Ortodoxă, să întărească Tradiţia
şi astfel să pricinuiască bucurie mare Maicii noastre.
În vremurile noastre vedem
că mulţi fii credincioşi ai Bisericii noastre, monahi şi mireni, din
păcate, s-au desprins de Ea, din pricina filo-unioniştilor. Cred că nu
este deloc bine să ne despărţim de Biserică de fiecare dată când
Patriarhul greşeşte, ci fiecare are datoria şi obligaţia de a protesta
şi de a lupta după puterile sale în sânul Bisericii. A întrerupe
pomenirea Patriarhului, a te desprinde şi a crea propria Biserică, şi a
continua să vorbeşti de rău pe patriarh cred că este un lucru
iraţional.
Dacă pentru o abatere sau
alta a patriarhilor ne despărţim şi facem propriile noastre biserici –
să ne ferească Dumnezeu! – îi vom întrece chiar şi pe protestanţi. Uşor
se desparte cineva, însă greu se întoarce. Din nefericire, avem multe
„biserici” în vremea noastră. Ele au fost create fie de grupuri mari,
fie chiar şi de către o persoană. Deoarece s-a întâmplat ca în chilia
lor să existe biserică (mă refer la cele ce se petrec în Sfântul Munte),
unii au crezut că pot să facă şi propria lor Biserică independentă[4].
Dacă filo-unioniştii dau prima lovitură Bisericii, aceştia menţionaţi
mai sus dau a doua lovitură.
Să ne rugăm ca Dumnezeu să
ne lumineze pe toţi, şi pe Patriarhul nostru PF Atenegora, pentru ca
mai întâi să se facă unirea acestor „biserici”, să se restabilească
liniştea în rândul tuturor ortodocşilor scandalizaţi, pacea şi
dragostea duhovnicească între Bisericile Ortodoxe Răsăritene, şi după
aceea să se ia în atenţie şi unirea cu celelalte confesiuni, dacă şi
întrucât doresc cu sinceritate să îmbrăţişeze învăţătura ortodoxă.
Aş vrea să mai spun că
există şi o a treia grupare în Biserica noastră. Sunt acei fraţi care
rămân fii credincioşi ai Ei, dar care nu au o înţelegere duhovnicească
între ei. Sunt preocupaţi cu a face critică unul altuia, iar nu pentru
binele luptei în general. Se urmăresc unul pe altul (mai mult decât pe
propriul sine) spre a vedea ce va spune sau ce va scrie celălalt, ca pe
urmă să-l lovească fără milă. În timp ce, dacă el însuşi ar fi spus sau
ar fi scris acelaşi lucru, l-ar fi susţinut cu multe mărturii din Sfânta
Scriptură sau de la Sfinţii Părinţi. Răul care se face este mare,
deoarece, pe de o parte îl nedreptăţeşte pe aproapele său, iar pe de
alta îl şi doboară înaintea ochilor celorlalţi credincioşi. De multe
ori împrăştie şi necredinţa în sufletele celor slabi, fiindcă îi
sminteşte.
Din nefericire, mulţi dintre noi avem pretenţii nesăbuite de
la ceilalţi. Vrem ca toţi să aibă acelaşi caracter duhovnicesc ca şi
noi. Când cineva nu se potriveşte cu caracterul nostru, adică fie este
puţin mai indulgent, fie puţin mai tăios, îndată tragem concluzia că nu
este om duhovnicesc. Toţi sunt de trebuinţă Bisericii. Toţi Părinţii,
atât cei cu un caracter blând, cât şi cei severi, i-au oferit slujirile
lor. Aşa cum pentru trupul omului sunt absolut necesare şi cele dulci
şi cele acre, chiar şi păpădia cea amară (fiecare are propriile sale
substanţe hrănitoare şi vitamine), tot astfel este şi pentru Trupul
Bisericii. Toţi sunt absolut necesari. Unul completează caracterul
celuilalt şi toţi suntem datori să suportăm nu numai caracterul
celuilalt, ci şi slăbiciunile pe care le are ca om.
Din nou cer iertare la toţi
că am îndrăznit să scriu. Eu sunt un monah simplu şi lucrarea mea este
să încerc, pe cât este cu putinţă, să mă dezbrac de omul cele vechi şi
să ajut pe ceilalţi şi Biserica prin rugăciune. Dar fiindcă au ajuns
până la sihăstria mea veşti triste despre Sfânta noastră Ortodoxie, m-a
durut mult şi am considerat că este bine să scriu cele pe care le-am
simţit.
Să ne rugăm cu toţii ca Dumnezeu să pogoare harul Său şi fiecare să ajute în felul său spre slava Bisericii noastre.
Cu mult respect faţă de toţi,
Monahul Paisie, Epistola Cuviosului Paisie către Orthodoxos Typos,
Sfântul Munte, 23 ianuarie 1969
| Chilia BunaVestire, Schitul Lacu
Sfântul Munte, 23 ianuarie 1969
| Chilia BunaVestire, Schitul Lacu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu